zaterdag 3 januari 2009

Voorwoord

Deze blog is gewijd aan Ignatius en zijn brieven. Ignatius was bisschop van de kerk in Antiochie in Syrie aan het begin van de tweede eeuw na Chr. Hij werd gevangen genomen door de Romeinen en via Klein Azie (het huidige Turkije) naar Rome gevoerd.  Tijdens die reis schreef hij deze briefjes aan kerken in dat gebied. 

Deze brieven geven ons een mooi idee van enkele aspecten van het kerkelijk leven rond het jaar 100 na Chr. Ze zijn, wat mij betreft, ook een belangrijke indicatie van hoe de kerk van het Nieuwe Testament zich ontwikkelde.  Vandaar het grote belang van deze brieven.  Ik geef vooral aandacht aan wat Ignatius als ketterijen zag, de kerkstructuur in zijn tijd, en zijn visie op zijn aanstaande lijden in Rome.

Hier rechts vindt u de inhoudsopgave van deze blog.  De eigenlijke brieven heb ik ook, in het Engels overigens, opgenomen.  Het geeft u vast hetzelfde leesplezier als ik er aan beleefde. Voelt u zich vrij om op wat ik schrijf te reageren.

Jos M. Strengholt

Geen opmerkingen: